Kumkwat z pestki

Kumkwat-z-pestki

Ponieważ posiadam owocujące drzewko kumkwata Citrus Fortunella Margarita to postanowiłam także posadzić pestki, które znajdę w owocach. Jeśli ktoś planuje posadzić kumkwata z pestki to polecam popytać na forach o cytrusach o pestki albo poszukać kumkwatów w dobrze zaopatrzonych sklepach. Ja osobiście jeszcze nie widziałam owoców kumkwata w żadnym sklepie. W poście znajdziecie kilka wskazówek odnośnie sadzenia pestek kumkwata.

Podobno kumkwaty sadzone z pestek są zdolne do owocowania najszybciej z cytrusów czyli nawet po 3 latach. Oczywiście nie jest to regułą, zazwyczaj na owoce będziemy czekać dłużej. Mam nadzieję, że moje kumkwaty będą ładnie rosły i w końcu otrzymam owoce :)

Jak posadzić kumkwata z pestki?

Ja użyłam ziemi do cytrusów zmieszanej z perlitem. Muszę przyznać, że robię wszystko na oko i proporcje mieszania różnych podłoży nie mają dla mnie zbyt dużego znaczenia. Ważne jest to, aby ziemia czy mieszanka była dobrze przepuszczalna. Jeśli nie macie nic innego pod ręką to wystarczy ziemia uniwersalna. Pestki wtykamy  w ziemię, aby było lekko przykryte, nie powinny być głęboko posadzone.

Warunki mini szklarni

Stworzenie warunków mini szklarni jest ważne, aby utrzymać wysoką wilgotność i ciepło, które są potrzebne do wykiełkowania kumkwata. Można użyć połówki butelki lub woreczka foliowego założonego na doniczkę. W obu przypadkach robimy kilka dziurek.

Po jakim czasie kiełkuje kumkwat?

Kumkwaty z pestki kiełkują po 3-8 tygodniach. Ja na swoje pierwsze siewki czekałam raczej 8 tygodni. Już straciłam nadzieję, ale udało się. Aby przyspieszyć kiełkowanie warto moczyć pestkę w ciepłej wodzie 1-2 dni. Na początku pestki wsadziłam prosto do ziemi, teraz zamierzam je moczyć przez jeden dzień, zobaczymy czy szybciej wykiełkują. Nie bez znaczenia jest fakt, że pestki sadzę prosto z owoców. Staram się, aby nie wysychały, chociaż kilka dni poza owocem nie powinno zaszkodzić.

Stanowisko i temperatura

Do wykiełkowania potrzebne jest jasne i ciepłe miejsce. Jeśli sadzimy w okresie jesień-zima to można postawić doniczkę na lub obok kaloryfera. Trzeba wtedy pamiętać o częstszym podlewaniu bo ziemia będzie szybciej wysychać.

Podlewanie

Ziemia powinna być stale wilgotna. W sumie to nie podlewałam tylko mocno zraszałam wierzchnią warstwę, dzięki czemu ziemia była wilgotna a pestki z niej nie wypływały.

Jak kumkwaty wykiełkują i będą mieć już jakąś wysokość i dwa duże listki to można ściągnąć butelkę czy woreczek. Moje stoją już bez folii, ale w szklanej mini szklarni z Ikei, aby chronić je przed przypadkowym przewianiem. Szklarnia jest mała i super do mieszkania, mieści się na parapecie, górę można otwierać. Dodatkowo jest bardzo ładna :)

Jednemu z kumkwatów rosną białe liście, jakby brakowało chlorofilu. Starsze listki natomiast już są zielone, zobaczymy czy przeżyje. Zdjęcia niebawem!

Udanego weekendu!

Skomentuj

