MANGO z pestki

Mango

Posadzenie mango jest bardzo proste i praktycznie wszystkie pestki kiełkują. Także zachęcam wszystkich do spróbowania, bo satysfakcja jest duża, kiedy roślina kiełkuje a potem zaczyna wypuszczać nowe liście. W poście możecie się dowiedzieć jak posadzić mango i wybrać, który sposób będzie dla Was łatwiejszy. Dodatkowo wrzucam zdjęcia mojego 10-cio dniowego mango.

Sadzenie całej pestki mango

Jeśli chcemy wsadzić do ziemi całą pestkę należy ją najpierw dokładnie wyczyścić z włókien, aby była jak najgładsza. Następnie zaleca się moczenie jej w ciepłej wodzie przez 24 godziny przed posadzeniem do ziemi. Pestkę wsadzamy do ziemi ostrym końcem do góry tak , aby wystawał nad ziemią i przykrywamy folią z otworami lub połówką butelki, zapewniając warunki mini szklarni. Można też moczyć pestkę przez 2 tygodnie w ciepłej wodzie, wymieniając ją co 2 dni – ma to na celu przyspieszenie kiełkowania.

Sadzenie migdału z pestki mango

Ja wybrałam drugi sposób a mianowicie wyjęłam migdał znajdujący się w środku pestki. Na zdjęciach poniżej możecie zobaczyć dlaczego – wystawał mały kiełek zaraz po obraniu mango, dodatkowo pestka była na tyle pęknięta, że udało się ją bezproblemowo otworzyć palcami nie uszkadzając przy tym migdału. Dzięki czemu nie musiałam się bawić w usuwanie włókien. Mango po zakupie dojrzewało jeszcze z tydzień w domu. Migdał sadzimy na płasko i przysypujemy lekko ziemią tak, aby tylko go zakryć.

Mango_pestka_migdal1

W obu przypadkach musimy podlać posadzoną pestkę, zapewniając jej stałą wilgotność i ciepłe, jasne stanowisko. Doniczka musi mieć drenaż lub odpływ wody. Ja posadziłam mango w zwykłej ziemi zmieszanej z perlitem (nie miałam innej pod ręką), chociaż większość osób sadzi w torfie zmieszanym z piaskiem. Mango powinno wykiełkować po 1-4 tygodniach. Moje wykiełkowało po 2 tygodniach, natomiast owoc był bardzo dojrzały a pestka już posiadała mini kiełek. Wydaje mi się, że kluczowe jest posiadanie dojrzałego owocu, aby kiełkowanie nastąpiło w miarę szybko. Jeśli kupimy twarde mango to zostawmy je na tydzień w domu, aby spokojnie dojrzało i zmiękło.

Teraz moje mango ma 10 dni i już 20 cm wysokości. Niestety musiałam wyjechać i zostało kilka dni bez opieki. Listki są leciutko uschnięte na końcach, zobaczymy jak będzie dalej. Na razie rośnie bardzo szybko, łodyga jest czerwona i gruba, a listki blado zielone. Podlewam wodą przegotowaną, odstałą. W najbliższym czasie zrobię post o wymaganiach uprawowych mango.

Mango_sumflower

One thought on “MANGO z pestki

  1. Pingback: Uprawa mango w doniczce | SumFlower

Skomentuj

